Ontkracht: 10 SEO-mythes anno 2014

Ontkracht: 10 SEO-mythes anno 2014

Dit artikel werd ook geplaatst bij Marketingfacts

SEO-misverstanden & waarom dat zo is

 

Ontkracht: 10 SEO-mythes anno 2014

Ja, dat lees je goed. 2014. En nee, ik ben niet helderziend. In januari presenteerde ik bij Bol.com (slides) al eens over diverse SEO-mythes en ik merk dat ze allemaal nog steeds de ronde doen. Ik durf het dus zeker aan om te stellen dat onderstaande SEO-mythes in 2014 nog steeds rondgaan. En ik zal uitleggen waarom het mythes zijn: gangbare, maar ongegronde opvattingen.

In het vakgebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO) doen veel mythes de ronde. Dat is op zich ook logisch, omdat we nu eenmaal te maken hebben met een ‘black box’: het algoritme van zoekmachine Google (en andere zoekmachines). Maar in mijn dagelijkse praktijk als adviseur merk ik al jaren dat deze mythes leiden tot misverstanden, verkeerde keuzes of zelfs negatieve SEO-resultaten.

Hieronder 10 SEO-mythes – in willekeurige volgorde – die ik nog steeds regelmatig hoor terugkomen. Sommige al meerdere jaren, sommige recenter. En natuurlijk waarom de mythes ongegrond verklaard kunnen worden.

1. Google vindt m’n pagina’s wel, ik hoef niks te doen

De definitie

Google is steeds beter geworden in het vinden van (nieuwe) websites en webpagina’s, hoofdzakelijk met de zoekmachinerobots.

De mythe

Met de explosieve groei van de hoeveelheid informatie op het web, zorgt Google natuurlijk ook voor meer capaciteit (rekenkracht, opslagruimte, crawl-capaciteit, etc.). Met deze sterk toegenomen en  groeiende capaciteit van Google zou je kunnen denken dat Google jouw nieuwe of aangepaste website of webpagina eenvoudig vindt.

Maar dat is lang niet altijd het geval.

De mythe ontkracht

Een voorbeeld uit de praktijk: voor een opdrachtgever stond een website al geruime tijd live (langer dan een jaar). Google had veel pagina’s gevonden en geïndexeerd, maar er waren nog steeds veel pagina’s niet geïndexeerd (ondanks dat Google de pagina’s in theorie wel kon vinden via interne links).

We onderzochten het gedrag van de Googlebot om eerst vast te stellen of de betreffende pagina’s überhaupt gecrawld werden. Dat bleek niet het geval. Pas na het toevoegen van een XML-sitemap zagen we dat de pagina’s keurig gecrawld en geïndexeerd werden.

Afbeelding 1: crawling Googlebot na toevoegen XML sitemap (bron: interne tool OrangeValley)

Afbeelding 1: crawling Googlebot na toevoegen XML sitemap (bron: interne tool OrangeValley)

Elk puntje in afbeelding 1 is een crawl van Googlebot. Het is duidelijk te zien dat na implementatie van de XML-sitemap een aantal pagina’s gecrawld werden. Dat leidde binnen korte tijd tot een verdubbeling(!) van bezoekers uit SEO.

2. Hoe hoger m’n PageRank, hoe hoger m’n ranking

De definitie

Google geeft elke pagina/url op internet een ‘rapportcijfer’ op een schaal van 1 tot 10, Google PageRank genaamd. De PageRank-score is overigens al sinds februari 2013 niet meer is geactualiseerd en het voortbestaan (in de buitenwereld) lijkt op losse schroeven te staan – maar Google gebruikt het intern nog dagelijks in het algoritme.

De mythe

Ik hoor nog regelmatig mensen beweren dat een hoge PageRank zorgt voor hoge rankings in de zoekresultaten. En dat links van websites alleen wat waard zijn als de pagina/site PageRank heeft. Dat is absoluut een mythe.

De mythe ontkracht

Je kunt zelf eenvoudig controleren of de webpagina’s met de hoogste PageRank ook de hoogste posities in de zoekresultaten innemen.

Kijk eens naar dit voorbeeld:

Afbeelding 2: voorbeeld van PageRank score per zoekresultaat (Google.nl, januari 2013)

Afbeelding 2: voorbeeld van PageRank score per zoekresultaat (Google.nl, januari 2013)

Het is duidelijk te zien dat pagina’s met een hoge PageRank absoluut niet altijd hoog scoren.

3. Exact match-domeinen werken niet meer

De definitie

Wanneer een domeinnaam exact overeenkomt met een zoekopdracht, wordt dit een ‘exact match domain’ (EMD) genoemd. Bijvoorbeeld voor de zoekterm ‘vliegtickets new york’ is www.vliegticketsnewyork.nl een exact match-domein.

De mythe

In september kondigde Google (via Twitter) aan dat exact match-domeinen van lage kwaliteit lager zouden gaan scoren in de zoekresultaten, ook wel bekend als de ‘EMD-update’ (zie ook dit Marketingfacts-artikel).

De mythe ontkracht

Door zelf een aantal zoekopdrachten uit te voeren, weet je snel genoeg of (lage kwaliteit) exact match-domeinen nog steeds scoren. Sterk gerelateerd aan exact match-domeinen zijn ‘partial match‘-domeinen (PMD): de domeinnaam bevat een gedeelte van de focus-zoekterm.

Een paar voorbeelden van dit soort domeinen, waarbij met name partial match-domeinen veel terug te vinden zijn op een competitieve zoekterm:

Afbeelding 3: voorbeeld van een paar (te) goed scorende exact & partial match domeinen (Google.nl, november 2013)

Afbeelding 3: voorbeeld van een paar (te) goed scorende exact & partial match domeinen (Google.nl, november 2013)

Ik zie de zoekresultaten langzaam en met kleine stapjes wel verbeteren, maar zoals je ziet is Google’s belofte nog lang niet waargemaakt. In ieder geval niet in Nederland (dat voor Google simpelweg ook een minder belangrijk taalgebied is). Natuurlijk zijn zeker niet al deze sites van lage kwaliteit, maar ik zie dagelijks veel voorbeelden van EMD’s en PMD’s die echt van zeer lage kwaliteit zijn.

4. Duplicate content wordt afgestraft

De definitie

Wanneer dezelfde, of identieke content, te vinden is op meerdere locaties (URL’s), dan is er sprake van ‘duplicate content’. Dat geldt zowel binnen een website als tussen meerdere websites. Google en andere zoekmachines streven ernaar nooit dezelfde content meerdere keren terug laten komen in de zoekresultaten. Google geeft zelf aan:

“…Google streeft ernaar pagina’s met verschillende gegevens te indexeren en weer te geven.…”

De mythe

Veel mensen denken dan ook dat duplicate content een straf of ‘penalty’ oplevert van Google. Dat wil zeggen dat jouw website op een lagere positie in de zoekresultaten wordt geplaatst.

De mythe ontkracht

Allereerst levert duplicate content nooit een penalty op (zie de volgende mythe). Alle andere wijzigingen in de positie van jouw website in de zoekresultaten gaan automatisch via een algoritme. Dat geldt dus ook voor duplicate content. Ten tweede wordt dezelfde, en met name identieke, content op meerdere url’s lang niet altijd uit de zoekresultaten gefilterd.

Kijk hier maar eens naar:

Afbeelding 4: duplicate content in de zoekresultaten (Google.nl, 2012)

Afbeelding 4: duplicate content in de zoekresultaten (Google.nl, 2012)

 

5. Help, m’n site heeft een Google penalty!

De definitie

Google neemt soms handmatige acties – een penalty – tegen websites die technieken gebruiken tegen de richtlijnen (spam). Dit kan een verlaging of in het meeste extreme geval een verwijdering uit de zoekresultaten zijn.

Een recent voorbeeld begin deze maand van een zeldzame penalty in Nederland is hier op Marketingfacts ook behandeld: “Nederlandse merken ‘beboet’ door Google voor twijfelachtige SEO-praktijken”.

De mythe

Stel je voor: je ziet de volgende grafiek in je webstatistieken:

Afbeelding 6: voorbeeld terugval aantal bezoekers uit Google

Afbeelding 6: voorbeeld terugval aantal bezoekers uit Google

Auch.

Dan schrik je natuurlijk.  Heel vaak hoor ik mensen dan roepen: “ik heb een penalty van Google!”. Meestal is dat echter niet het geval. Een penalty is namelijk altijd een handmatige actie van Google en dat wordt heel weinig toegepast.

De mythe ontkracht

Tot nu toe was het vaak lastig om te achterhalen of je een penalty had of niet. Al was het in een paar gevallen eenvoudig de afgelopen 2 jaar, namelijk met de Google Panda-algoritme-updates en Google Penguin-algoritme-updates. Hiervan zijn de updatedatums namelijk bekendgemaakt door Google (al zijn ze daar met het Panda-algoritme mee gestopt en ik verwacht dat dit met het Penguin-algoritme ook zal gebeuren).

Een voorbeeld hiervan:

Afbeelding 7: voorbeeld van websites die “geraakt” zijn door de Google Panda update (Searchmetrics, oktober 2011)

Afbeelding 7: voorbeeld van websites die “geraakt” zijn door de Google Panda update (Searchmetrics, oktober 2011)

Hier is duidelijk te zien dat een aantal sites fors terug is gevallen in hun organische vindbaarheid na de wereldwijde uitrol van het Google Panda-algoritme in augustus 2011. In dit geval is er dus geen sprake van een penalty, maar gewoon een automatische algoritmeverandering.

Hoe weet je of je een penalty hebt? Dat is tegenwoordig heel eenvoudig: Google vertelt het je. Sinds augustus 2013 vindt je dat terug in Google Webmaster Tools. Meestal zal je hier dus niets zien, ook al zie je een teruggang in je SEO-resultaten. En dan zul je gewoon hard moeten werken en je houden aan de Google-richtlijnen.

6. Footer links werken niet meer

De definitie

Footer-links zijn een lijstje links die onderaan elke pagina van een website staan. Dit aparte blok onderaan elke pagina wordt footer genoemd.

De mythe

Er zijn diverse mensen die beweren (voorbeeld) dat footer-links niet meer werken voor SEO. Met name ook naar aanleiding van uitspraken van Google, zoals: “We’ve done a good job of ignoring boilerplate, site wide links”. Ook de ‘page layout’-algoritme-update toont aan dat Google herkent op welke positie content en links op een pagina staan (voor bezoekers!).

De mythe ontkracht

In de praktijk zie ik echter dat footer-links nog steeds een waarde kunnen hebben. Kijk bijvoorbeeld eens naar de volgende cijfers van het aantal (Googlebot-)crawls:

Afbeelding 8: aantal Googlebot crawls na het toevoegen van footer links (bron: interne tool OrangeValley)

Afbeelding 8: aantal Googlebot-crawls na het toevoegen van footer-links (bron: interne tool OrangeValley)

Nu denk je natuurlijk: “Ja, Eduard, dat is logisch. Je hebt meer links toegevoegd, dus worden er ook meer crawls geregistreerd.” Dat klopt. Maar dan moet je ook weten dat de pagina’s waarnaar gelinkt is, gestegen zijn van buiten de top-10 naar top-3-posities.

Belangrijk om te weten, is dat de footer-links alleen toegevoegd zijn op relevante pagina’s. Dus het betreft hier geen footer-links die op elke pagina van de hele site staan.

7. Keyword-linkteksten worden afgestraft

De definitie

De ‘anchor text’ of linktekst is de tekst waarmee naar een andere pagina gelinkt wordt. Een ‘keyword-linktekst’ bevat hoofdzakelijk woorden die overeenkomen met een belangrijk SEO-keyword.

De mythe

Nadat Google sinds 2012 regelmatig een Penguin-algoritme-update doorvoert en na de gewijzigde ‘linkbuilding’-richtlijnen afgelopen zomer, heerst er in SEO-land de opvatting dat linkteksten met keywords niet meer werken en worden afgestraft.

De mythe ontkracht

Je kunt zelf eenvoudig de zoekresultaten op aantal keywords analyseren met behulp van een linkanalysetool (zoals Open Site Explorer of Majestic SEO). Dan zie je bijvoorbeeld de volgende grafieken terug:

Afbeelding 9: voorbeeld van websites die goed scoren waarvan belangrijke keywords in linkteksten voorkomen (november 2013)

Afbeelding 9: voorbeeld van websites die goed scoren waarvan belangrijke keywords in linkteksten voorkomen (november 2013)

Er zijn natuurlijk veel factoren die de ranking bepalen, dus het is absoluut te kort door de bocht om te concluderen dat dit door keywords in linkteksten komt. Maar het mag ook geen toeval genoemd worden dat de hoog scorende sites ook hoog scoren in aantallen links waarvan de anchor-tekst het belangrijkste keyword bevat.

8. Cloaking werkt niet meer

De definitie

Wanneer je een zoekmachine iets anders toont dan een bezoeker, dan heet dat “cloaking”. Dat is al jaren tegen de richtlijnen van Google en andere zoekmachines.

De mythe

Cloaking is een oude spamtechniek die al jaren wordt toegepast. Met de jaren is Google steeds beter geworden in het automatisch herkennen en eruit filteren van dit soort spamtechnieken. Er heerst dan ook de opvatting dat cloaking geen zin meer heeft en niet meer werkt. Google geeft zelf ook aan: “Cloaking is High Risk”.

De mythe ontkracht

Allereerst moet ik zeggen dat Google ook echt beter is geworden in het automatisch herkennen van cloaking. Maar ik zie nog steeds dat er af en toe cloaking tussen de zoekalgoritmes doorglipt.

Een voorbeeld uit begin 2013:

Afbeelding 10: voorbeeld van een website die er op het eerste gezicht normaal uitziet

Afbeelding 10: voorbeeld van een website die er op het eerste gezicht normaal uitziet

Maar als je verder kijkt, dan zag je dat er geoptimaliseerd tekst verborgen was:

Afbeelding 11: maar, wanneer je verder kijkt, is er SEO geoptimaliseerde tekst verborgen

Afbeelding 11: maar, wanneer je verder kijkt, is er SEO geoptimaliseerde tekst verborgen

Daarbij werd er nog een tweede truc gebruikt, waarbij een eerder gebruikt domein werd ingezet om deze site te boosten. En het (eerder gebruikte domein) scoorde binnen de korte keren hoog in Google.nl:

Afbeelding 12: voorbeeld van cloaking dat hoog scoorde in Google.nl

Afbeelding 12: voorbeeld van cloaking die hoog scoorde in Google.nl

Je moet weten dat dit er misschien 2 dagen zo heeft gestaan. Het werd namelijk snel opgemerkt, aangegeven bij Google en de site kreeg een penalty. De cloaking was dus kort effectief, maar het gaat mij erom dat dit soort dingen er anno 2013 nog steeds tussendoor glippen en zeker (nog) niet altijd automatisch herkend en verwijderd worden. Ook internationaal zijn daar recente voorbeelden van.

Op dit moment gebruikt de site uit bovenstaand voorbeeld overigens niet meer de cloaking-techniek.

9. Social media zijn noodzakelijk voor toppositie

De definitie

Social media zijn alle platformen waar mensen met elkaar communiceren, waarvan social networks een grote en belangrijke groep zijn.

De mythe

Op bijna elk blog dat over SEO schrijft, is wel terug te lezen dat social media belangrijk zijn en belangrijker worden voor je organische vindbaarheid. Ook diverse recente onderzoeken geven een correlatie aan tussen socialmediaplatformen en hoge rankings.

De mythe ontkracht

Allereerst kun je zelf eenvoudig naar diverse zoekresultaten kijken en analyseren of er veel socialmedia-activiteit is geweest voor de pagina’s die hoog scoren. Ook al analyseer je dan de correlatie (en niet causatie), dan kun je toch snel zien dat er veel pagina’s hoog scoren zonder actief te zijn op social media.

Kijk bijvoorbeeld eens naar dit voorbeeld:

Afbeelding 13: voorbeeld van pagina’s die hoog scoren zonder veel social media activiteit

Afbeelding 13: voorbeeld van pagina’s die hoog scoren zonder socialmedia-activiteit

Natuurlijk worden social media steeds belangrijker in de zoekalgoritmes. Maar absoluut gezien weegt het op dit moment lang niet zo sterk mee als vele andere factoren.

10. Infographics zijn waardeloos voor linkbuilding

De definitie

Infographics zijn visuele (re)presentaties van data. De laatste paar jaar is dit medium veel gebruikt met het doel er links mee te realiseren.

De mythe

In juli 2012 gaf Google aan dat links van infographics wellicht binnenkort niet meer mee zouden tellen voor je SEO-resultaten. In augustus van dit jaar sprak Google een advies uit om links van infographics nofollow te maken.

De mythe ontkracht

Ondanks dat er veel infographics van beroerde kwaliteit gemaakt worden, zijn er zeker voorbeelden te vinden van succesvolle infographics. Succesvol wil wat mij betreft primair zeggen dat de visualisatie functioneel is in het uitleggen van complexe of grote hoeveelheden informatie. Dat dit vervolgens links oplevert die je SEO helpen, moet wat mij betreft een bijeffect zijn.

Een mooi voorbeeld hiervan is de visualisatie van de schuld van de VS (en jawel, weer een link!). Kijk maar eens naar de cijfers:

Afbeelding 14: aantal links naar de infographic over de visualisatie van de schuld van de VS

Afbeelding 14: aantal links naar de infographic over de visualisatie van de schuld van de VS

Naast de zeer grote aantallen shares op social media levert dit ook een groot aantal links op.

 

Voor zoekmachine optimalisatie en adwords campagnes werkt website agency tegen zeer gunstige tarieven met een aantal vaste specialisten.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op!